Nafisbest

DOAKU  

Ya ALlah, Sesungguhnya aku tlh bnyk m'aniaya diriku & hanya Engkau yg dapat m'ampuni segala dosa, maka ampunilah aku dgn p'ampunanMu & sayangilah aku, Sesungguhnya Engkau Maha P'ampun & Maha Penyayang...

NASIHATKU
 

Selagi ada kehidupan, selagi itu adanya ujian & selagi itulah perlunya ada usaha...tanpa mengenal jemu & putus asa.
*******

Manusia itu dibinasakan dgn 2 perkara iaitu berlebihan perkataan & berlebihan perbuatan.
*******
Kebanyakan manusia tidak mengaku yg mereka sebenarnya bermasalah...
*******

Orng cemerlang sentiasa bertindak secara berjemaah, banyak keberkatan yg didapati melalui tindakan secara berjemaah
*******
buangkan jemu,dalamilah ilmu, singkirkan kemalasan,fikirkan keampunan, buang sikap menangguh,bertaubatlah bersungguh-sungguh.         
********

Orang yg benar2 mencintai akhirat adalah orang yg tidak bersedih terhadap apa yg hilang dari dunianya & tidak terlalu gembira dgn apa yg ia dapat dari dunianya
*******

Hidup tak selalunya indah, langit pun tak selalu cerah...inilah hakikat perjalanan hidup manusia di bumi yg fana
*******

KALENDAR
 
LAGU
             
JOM...MESEJ  
 
Tuesday, May 29, 2007
Cikgu...Oh! Cikgu.

Fuh!!! Lama giler tak update blog, hampir 5 bulan rasanya. Bukan apa, kerjaya baru aku ni tak mengizinkan aku untuk mengadap internet lama2. Almaklumlah, aku belum penah ada pengalaman mengajar sebelum ni…so terkontang kanting jugaklah. Minggu pertama ngajar rasa tension gak…dah nak resign pun…tapi bila lama-lama, dah maintain ngajor rasa oklah plak. Tapi penatlah…subjek sekolah rendah skrng pun boleh tahan gak susahnya…bukan mcm zaman aku kecik-kecik dulu. Sebelum ngajar aku sendiri kena study dulu…bukan apa takut tersilap ajar.


Kadang-kadang kesian tngk budak2 skrang belajar especially subjek Sains dan Math yg dlm BI. Kepuasan seorang guru akan terasa bila murid dapat keputusan yang baik…Contohnya baru-baru ni 2 orang anak murid aku Tahun 6 dari kelas lemah dapat A untuk subjek Sains….sampaikan rasanya aku plak yang terlebih gembira dari dia orang.

Bulan 9 ni budak2 tahun 6 akan menghadapi UPSR…risaunye! Lepas cuti 2 minggu ni mereka perlu bersiap sedia untuk ‘Gerak Gempak’. Mujur silibus dah habis...cuma ulangkaji tajuk tahun 4 & 5. Maklumlah Sains ni boleh dikatakan ‘killer subject’ untuk sekolah rendah. Mudah-mudahan Kau kurniakan aku ilham agar dapat mengajar dengan lebih berkesan dan kreatif.

Tapi tulah….yang paling best bila Hari Guru baru ni dapat banyak hadiah dan kad ucapan dari murid2.Best sungguh! Jadi guru ni ibarat kita bekerja dengan budak2. Kalu ngajar sahaja xpe…tp yg penat tu nak mengadap karenah kenakalan mereka tu yg ada tikanya menggugat kesabaran. Tapi, budak2 kata aku cikgu paling sporting….kononnyelah.Memang aku friendly dgn bebudak...maybe sebab aku ada adik sebaya mereka kot.

Aku doakan agar mereka menjadi manusia yang cemerlang dunia & akhirat. Benarlah...tidak mudah memanusiakan manusia...yang bukan seorang dua.Semoga aku diberikan kekuatan untuk menghadapinya.
posted by Nafis @ 12:28 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
AKU

Name: Nafis
Home: Gombak Setia
About Me:
See my complete profile
Previous Post
Archives
CUBA KLIK
 
Template by

Free Blogger Templates

BLOGGER